1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مهندسی هوا فضا، دانشکده مکانیک، تهران ، arsb90@gmail.com 2- دانشگاه مالک اشتر، تهران، ایران
چکیده: (507 مشاهده)
جریان پایا روی بال مثلثی با زاویه پسگرای 65 و 75درجه، با سطح مقطع تخت و لبه حملهای که کاملاً تیز نیست، در زوایای حمله مختلف و رژیمهای صوتی متفاوت، بهصورت عددی تحلیل شده است. الگوی جریان روی سطح بالایی بال، براساس زاویه حمله عمود، و عدد ماخ عمود بر لبه حمله، ، به شش نوع طبقهبندی میشود. ضرایب آیرودینامیکی بال برای کلیه موارد محاسبه شده و نمودارها و الگوی جریان برحسب تغییرات زاویه حمله و عدد ماخ رسم شدهاند. ضرایب محاسبه شده با موارد منتشر شده از مطالعات معتبر پیشین مقایسه شده و تغییرات مشاهده شده برحسب اعداد ماخ و زوایای حمله مورد بحث قرار گرفتهاند. نتایج بیانگر آن است که با افزایش عدد ماخ، ضرایب برآ و پسا کاهش مییابند. کانتورهای فشار نمایانگر کاهش فشار سطح بالایی و افزایش فشار سطح پایینی در اثر افزایش زاویه حمله است. بخش زیادی از کاهش فشار بهعلت وجود گردابههای لبه حمله روی سطح بال است که در اعداد ماخ بیش از 2/1 سرعت جریان در لبه حمله بال مافوق صوت شده و امواج انبساطی منتشر شده از لبه حمله به جریان شتاب می دهد. با افزایش زاویه حمله، قدرت موج ضربه روی بال افزایش یافته و موجب افزایش ضرایب برآ و پسا میشود.
Sekhavat Benis A, Hadi Doolabi M. Numerical Analisys of Delta Wing 65 and 75 Backward Angle Degrees in Different Angles of Attack and Mach numbers. تبدیل انرژی 2021; 7 (4) :53-63 URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-346-fa.html
سخاوت بنیس علیرضا، هادی دولابی مصطفی. تحلیل عددی رفتار آیرودینامیکی بال مثلثی 65 و 75 درجه در زوایای حمله و اعداد ماخ مختلف. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1399; 7 (4) :53-63