1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد عجب شیر، عجب شیر 2- دانشگاه ارومیه، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی 3- دانشگاه ملایر، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی ، haditaghavifar@yahoo.com
چکیده: (1013 مشاهده)
در سالهای اخیر با توجه به افزایش روز افزون به کارگیری نیروگاههای چرخه ترکیبی در ایران و جهان، لزوم مطالعه بر روی آنها و مخصوصا تلفات موجود در این نیروگاهها و تک تک اجزاء آنها آشکار میشود. آنالیز نیروگاهها با استفاده از قوانین اول و دوم ترمودینامیک به طور همزمان، ابزار مناسبی برای دستیابی به درک درستی از بازگشت ناپذیریهای اجزا و کل سیستم خواهد بود. از اینرو، در این تحقیق به آنالیز انرژی و اگزرژی چرخههای توربین گازی، توربین بخار و ترکیبی پرداخته میشود. همچنین تاثیر پارامترهای مختلف بر روی بازدههای انرژی و اگزرژی، نرخ نابودی اگزرژی و توان تولیدی نیروگاهها بررسی میشود. نتایج نشان میدهد که چرخه ی ترکیبی دارای بالاترین کارائی در بین چرخههای مطالعه شده است. توان تولیدی چرخه ترکیبی برابر با 2/19 مگاوات است که در حدود 47% از توان تولیدی چرخه توربین گازی بیشتر است. مقدار نرخ نابودی اگزرژی چرخه ترکیبی در حدود 33% از چرخه توربین گازی کمتر است. مقدار مصرف سوخت در چرخه ترکیبیدر مقایسه با چرخه توربین گازی به مقدار 11% کاهش یافته است. افزایش دمای ورودی به توربین گازی، موجب 26% افزایش در کل نرخ نابودی اگزرژی چرخه ترکیبی شده و از 21 به 5/26 مگاوات میرسد.