شبیه سازی و بررسی عددی تاثیر سوخت بیودیزل و بازخورانی گازهای خروجی با نرخ پایین بر روی عملکرد و آلایندگی در موتورهای دیزل دریایی
|
حامد حاجی حیدری*1، نوید هاتفی اصل2 |
1- دانشگاه بوعلی سینا همدان، گروه مهندسی مکانیک، تبریز 2- دانشگاه صنعتی سهند، گروه مهندسی مکانیک، تبریز |
|
چکیده: (1203 مشاهده) |
در این مقاله ابتدا عملکرد موتور دیزل دریایی موجود؛ چهار زمانهی 6 سیلندر خطی با سیستم پاشش سوخت مستقیم و نسبت تراکم 14.8 و با نسبت فشار توربوشارژر 3.4 ، در نرم افزار Diesel-RK شبیه سازی و با نتایج تجربی اعتباردهی میشود. سپس عملکرد سوختهای B20 SME، B40 SME، B100 SME و Diesel No.2 مقایسه شده و به علت کاهش 13.61% معیار دود بوش و کاهش تنها 2.46% از توان موتور، بهترین سوخت بیودیزل برای جایگزینی سوختهای رایج، سوخت B20 SME پیشنهاد می گردد. همچنین با بررسی عملکرد سیستم بازخورانی گازهای خروجی، نتایج نشان میدهد می توان با بازخورانی 5% از گازهای خروجی تا 39% از تولید فراوردههای نیتروژن اکسید NOX در یک چرخه کاری جلوگیری نمود .پس، برای کاهش آلایندگی موتورهای دیزل دریایی استفاده از این سیستم توصیه می شود. |
|
واژههای کلیدی: موتور دیزل دریایی، بیودیزل، آلایندههای انتشاری، سیستم بازخورانی گازهای خروجی، Diesel Engine، Biodiesel، EGR |
|
متن کامل [PDF 920 kb]
(261 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر (برق، عمران، معماری، هیدرولیک، ماشین آلات کشاورزی، ساخت و تولید، متالوژی، ریاضی، فیزیک، شیمی و ...) دریافت: 1396/1/22 | پذیرش: 1396/4/25 | انتشار: 1398/6/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|