1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، گروه مهندسی مکانیک، یزد 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، گروه مهندسی مکانیک، یزد ، Amiroloomi@iauyazd.ac.ir 3- دانشگاه یزد، مهندسی مکانیک، یزد
چکیده: (975 مشاهده)
در این مقاله به بررسی عددی و تحلیلی جریان آشفته بر روی یک ایرفویل در زوایای مختلف حمله و بهینهسازی زاویه واماندگی پرداخته میشود.به منظور اعتبار سنجی نتایج پژوهش حاضر، نتایج عددی با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شده که تطابق خوبی دارد. ایرفویل مورد مطالعه در جریان آشفته در زاویه حمله صفر در زاویه حمله صفر نیروی برا قابل ملاحظهای تولید میکند. هم چنین تا حداکثر زاویه حمله ۱۲ درجه پیش از جدایش و ناپایایی جریان را تحمل میکند. هم چنین نتایج نشان داد که بیشترین ضریب برا برای ایرفویل مورد مطالعه 53/1 میباشد و بهترین بازده آن (نسبت برا به پسا) در زاویه حمله ۳ درجه بدست میآید، بنابراین زاویه نصب پیشنهادی ۳ درجه میباشد. هم چنین در این پژوهش برای بهبود زاویه واماندگی تغییرات شدید، لبه فرار و لبه حمله را به کمک روش هموارسازی کاهش داده شده است. نتایج نشان داد که پس از بهبود پروفیل ایرفویل زاویه واماندگی به ۱۳ درجه و ضریب برا حداکثر به 67/1 افزایش یافت.
افروزی مصیب، علومی سید امیر عباس، نگهی امیرحسین. بررسی عددی و تحلیلی جریان آشفته بر روی یک ایرفویل در زوایای مختلف حمله و بهینهسازی زاویه واماندگی. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1397; 5 (2) :1-8