دانشگاه آزاد اسلامی - واحد دزفول ، Dezfouly63@gmail.com
چکیده: (3230 مشاهده)
توربین های گازی یکی از مهمترین ماشینهای تولید توان به شمار می آیند با توجه به جایگاه مهم این توربین ها و به کارگیری گسترده آنها در نیروگاهها همواره تلاشهای زیادی در راستای افزایش راندمان سیکل کاری توربین های گازی صورت پذیرفته است. با توجه به افزایش دمای هوا در ماههای گرم سال چگالی هوا و به دنبال آن قدرت خروجی از توربین های گازی کاهش می یابد. یکی از مهمترین راهکارهای افزایش راندمان توربین های گازی خنک کاری هوای ورودی به کمپرسور می باشد. از اصلی ترین روشهای خنک کاری هوای ورودی به کمپرسور استفاده از سیستم مه پاشی می باشد. در این مقاله به مدلسازی ترمودینامیکی خنک کاری مه پاشی، با استفاده از مدل قطره پرداخته شده است. در ابتدا برای محاسبه تبخیر قطرات بوسیله تفاوت غلظت بخار در سطح قطره و هوای محیط کانال ورودی به کمپرسور، مدل می شود، سپس برای محاسبه پارامترهای عملیاتی توربین گاز یک کد کامپیوتری تهیه شده وپس از مقایسه نتایج آن با داده های تجربی، نتایج برای نیروگاه گازی شهید مدحج اهواز بدست آورده شده است.