۱- دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، گروه مهندسی مکانیک، دزفول ۲- دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، گروه مهندسی مکانیک، دزفول ، a.ershadi@iaud.ac.ir
چکیده: (۱۲۰۹ مشاهده)
در مقاله حاضر شبیه سازی عددی جریان انتقال حرارت جت برخوردی چند ردیفه به منظور افزایش ضریب انتقال حرارت جابجایی انجام شده است. عواملی نظیر تغییر قطر جت در دو حالت دبی ثابت و رینولدز ثابت، تعداد جتهای چند ردیفه، محل قرارگیری آنها (فاصله جت ها) و تغییر زاویه تزریق هوا از جت در حالت تک جت و چند جته مورد ارزیابی قرار گرفته است. پنج مقدار قطر مختلف از 66/4 میلیمتر تا 66/7 میلیمتر در دو حالت رینولدز ثابت و دبی ثابت و همچنین دو حالت سه جت و پنج جت، در دبی و رینولدز ثابت، بررسی شده است. همچنین پنج فاصله مختلف بین جت ها، در حالت ٣جت، بین مقادیر (1٥ میلیمتر تا 30 میلیمتر) و حالت 5 جت، بین مقادیر (1٥ میلیمتر تا 35 میلیمتر) بررسی شده، در ادامه چهار زاویه مختلف صفر درجه (عمود)، 10 درجه، 20 درجه و 30 درجه مورد ارزیابی قرار گرفته است. از نتایج تحقیق میتوان به افزایش ضریب جابجایی میانگین در اثر افزایش تعداد جتهای برخوردی و همچنین بهبود عملکرد انتقال حرارت برخوردی در اثر افزایش فاصله جتها از ١٥میلیمتر تا ٣5 میلیمتر اشاره کرد. همچنین کاهش ضریب جابجایی میانگین در اثر افزایش زاویه تزریق اشاره کرد.