1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز ، g_abadan@yahoo.com) 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز
چکیده: (830 مشاهده)
در سالهای اخیر تلاشهای زیادی در جهت کاهش آلایندگی در موتورهای اشتعال تراکمی صورت گرفته است. دی متیل اتر به علت ویژگیهای خاصی از قبیل عدد ستان بالا و آلایندگی ناچیز یکی از روشهای رسیدن به این هدف میباشد. همچنین یکی از پارامترهایی که نقش مهمی در بهبود احتراق و عملکرد موتور دارد فشار پاشش سوخت است. در پژوهش حاضر یک مطالعه عددی بهمنظور بررسی مشخصههای عملکرد و آلایندگی موتور اشتعال تراکمی با استفاده از سوخت جایگزین دی متیل اتر، با تغییر فشار پاشش سوخت انجامشده است. در این تحقیق مشخصههای احتراقی موتور دیزلی چهار سیلندر تزریق مستقیم، با مشخصههای فیزیکی معین با نرمافزار ANSYS Fluent شبیهسازی میشود. استفاده از سوخت دی متیل اتر با افزایش فشار پاشش سوخت تا 800 بار میزان افـزایش مقدار بیشینه فشار و میزان کـاهش مقدار بیشینه گرمای واکنش، دما، اکسید نیتـروژن و دوده سـوخت دی متیل اتر نسبت به سوخت دیزل در حدود 14 و 7.9، 11.7، 79 و 78.7 درصد است.
گنجی مهیاری محمدمهدی، حمزه ای مهدی. تحلیل و بررسی تأثیر استفاده از سوخت دی متیل اتر بر عملکرد یک موتور احتراق داخلی اشتعال تراکمی. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1399; 7 (2) :29-40