1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه مکانیک، تهران 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه مکانیک، تهران ، m.nobakhti@srbiau.ac.ir 3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه هوافضا، تهران
چکیده: (617 مشاهده)
اثربخشی آدیاباتیک خنک کاری لایه ای در یک پروفیل خاص پره توربین گاز با استفاده از سوراخ هایی با زوایای ترکیبی 25 و 45 درجه نسبت به راستای جریان و امتداد شعاعی لبه حمله و همچنین زوایای 25 درجه نسبت به راستای جریان و سطح پره در ناحیه لبه حمله، تحت دو نسبت تزریق متفاوت، با استفاده از رهیافت تنش متوسط رینولدز و مدل توربولانسی SST، با استفاده از نرم افزار تجاری انسیس فلوئنت بررسی شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهند که اثربخشی آدیاباتیک خنک کاری لایه ای در مدل های دارای 4 ردیف سوراخ، با افزایش نسبت تزریق میزان اثربخشی خنک کاری لایه ای در کل سطح افزایش یافته و در حالی که در مدل های دارای سه ردیف سوراخ، نسبت به راستای جریان و سطح پره، با افزایش نسبت تزریق، اثربخشی آدیاباتیک خنک کاری لایه ای، در ناحیه لبه فرار با کاهش مواجه شده است.