1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره)، گروه مهندسی مکانیک، تهران ، hossfri.unive@gmail.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره)، گروه مهندسی مکانیک، تهران
چکیده: (116 مشاهده)
امروزه، با توجه به کم بودن منابع انرژی ، صنایع توجه بیشتری به مساله بهرهوری انرژی نشان می دهند. در بخش های کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت کشتی ها و زیردریایی ها، بحث مقاومت اصطکاکی سطح نقش بسیار مهمی دارد. سطوح ریبلتی، یک روش منفعل هستند که توانایی کاهش درگ (پسا) سطوح را دارا می باشند. این مطالعه، به بررسی عددی کاهش پسای 4 هندسه مختلف و جدید ریبلتی در ابعاد و سرعت های مختلف می پردازد. جریان در محدوده رژیم جریان آرام بوده و ریبلت ها به صورت عمود بر جهت جریان قرار گرفته اند. همچنین توزیع تنش برشی و فشار استاتیکی بر روی سطوح ریبلتی مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج نشان دادند که هندسه های 1 و 4 میزان کاهش پسای بالاتری را (در حدود 10/7% و 10/2%) نسبت به هندسه های 2 و3 (در حدود 7/7% و 4/4%) به ترتیب، ارائه می دهند. برخلاف هندسه های1 و 4 ، هندسه های 2 و 3 نیروی پسای اصطکاکی بالاتری را نسبت به نیروی پسای فشاری بر روی سطوح خود دارند. همچنین مطالعه تغییرات سرعت نشان داد که هندسه های 1 و 4 کاهش درگ بالاتری را به ترتیب در هرکدام از سرعت ها دارند.
Safari H, Raoufpanah A. A Numerical Investigation of Flow Drag Reduction by Riblet Surfaces in different geometries and dimensions.. تبدیل انرژی 2022; 9 (2) : 3 URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-345-fa.html
صفری حسین، رئوف پناه علیرضا. بررسی عددی کاهش نیروی درگ جریان بوسیله سطوح ریبلتی در هندسه و ابعاد مختلف. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1401; 9 (2) :33-53