[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
فرم برقراری ارتباط::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ISC
..
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 53-33 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عددی کاهش نیروی درگ جریان بوسیله سطوح ریبلتی در هندسه و ابعاد مختلف
حسین صفری*1 ، علیرضا رئوف پناه2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره)، گروه مهندسی مکانیک، تهران ، hossfri.unive@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره)، گروه مهندسی مکانیک، تهران
چکیده:   (116 مشاهده)
امروزه، با توجه به کم بودن منابع انرژی ، صنایع توجه بیشتری به مساله بهره وری انرژی نشان می دهند. در بخش های کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت کشتی ها و زیردریایی ها، بحث مقاومت اصطکاکی سطح نقش بسیار مهمی دارد. سطوح ریبلتی، یک روش منفعل هستند که توانایی کاهش درگ (پسا) سطوح را دارا می باشند. این مطالعه، به بررسی عددی کاهش پسای 4 هندسه مختلف و جدید ریبلتی در ابعاد و سرعت های مختلف می پردازد. جریان در محدوده رژیم جریان آرام بوده و ریبلت ها به صورت عمود بر جهت جریان قرار گرفته اند. همچنین توزیع تنش برشی و فشار استاتیکی بر روی سطوح ریبلتی مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج نشان دادند که هندسه های 1 و 4 میزان کاهش پسای بالاتری را (در حدود 10/7% و 10/2%) نسبت به هندسه های 2 و3 (در حدود 7/7% و 4/4%) به ترتیب، ارائه می دهند. برخلاف هندسه های1 و 4 ، هندسه های 2 و 3 نیروی پسای اصطکاکی بالاتری را نسبت به نیروی پسای فشاری بر روی سطوح خود دارند. همچنین مطالعه تغییرات سرعت نشان داد که هندسه های 1 و 4 کاهش درگ بالاتری را به ترتیب در هرکدام از سرعت ها دارند.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: ریبلت، کاهش درگ، شبیه سازی عددی
متن کامل [PDF 795 kb]   (50 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/3 | پذیرش: 1401/4/5 | انتشار: 1401/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safari H, Raoufpanah A. A Numerical Investigation of Flow Drag Reduction by Riblet Surfaces in different geometries and dimensions.. تبدیل انرژی 2022; 9 (2) : 3
URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-345-fa.html

صفری حسین، رئوف پناه علیرضا. بررسی عددی کاهش نیروی درگ جریان بوسیله سطوح ریبلتی در هندسه و ابعاد مختلف. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1401; 9 (2) :33-53

URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-345-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی تخصصی مهندسی مکانیک تبدیل انرژی Journal of Energy Conversion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4700