[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
فرم برقراری ارتباط::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ISC
..
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر نوع ضرایب گرمائی ویژه بر عملکرد سیکل استاندارد اتو
پیمان لشگری*1 ، محسن گودرزی2
1- دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده مهندسی، گروه مکانیک، همدان ، pl1361@gmail.com
2- دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده مهندسی، گروه مکانیک، همدان
چکیده:   (163 مشاهده)
در تحلیل ترمودینامیکی موتورهای احتراق داخلی، ضرایب گرمائی ویژه مقادیر ثابتی درنظر گرفته می­شود که با توجه به اینکه این ضرایب در محدوده دمائی کارکرد موتورها تابعی از دما می­باشد، ثابت درنظر گرفتن این ضرایب سبب بروز خطاء در نتایج می­گردد. در این مقاله، تحلیل ترمودینامیکی سیکل استاندارد اتو در سه حالت مختلف با ضرایب گرمائی ویژه ثابت، ضرایب گرمائی ویژه به صورت تابع خطی دما و ضرایب گرمائی ویژه به صورت تابع چند جمله­ای از دما به کمک روشهای عددی مورد مطالعه قرار گرفته است. مشاهده گردید که کار مخصوص خروجی و راندمان حرارتی حاصل از تحلیل سیکل اتو با درنظر گرفتن ضرایب گرمائی ویژه ثابت اختلاف زیادی با نتایج حاصل از دو حالت ضرایب گرمائی ویژه متغیر داشته و نتایج بدست آمده از دو ضریب گرمائی ویژه خطی و چند جمله­ای به هم نزدیک بوده و در بسیاری از موارد با هم انطباق زیادی دارند. لذا با توجه به نتایج حاصل، بررسی زمان محاسباتی و حافظه کامپیوتری مورد نیاز برای هر سه حالت از ضرایب گرمائی، ضرایب گرمائی ویژه متغیر خطی بهترین نتایج را با کمترین حافظه و زمان محاسباتی مورد نیاز شامل گردیده که ­بایستی در تحلیل­های کاربردی سیکل استاندارد اتو در نظر گرفته شود.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: سیکل استاندارد اتو، ضرایب گرمائی ویژه، تحلیل ترمودینامیکی، راندمان حرارتی
متن کامل [PDF 834 kb]   (85 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ترمودینامیک
دریافت: 1400/3/28 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/10/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Lashgari P, Goodarzi M. The Effect Of Type Of Specific Heats Ratio Of Working Fluid On The Thermal Performance Of Standard Otto Cycle. تبدیل انرژی 2021; 8 (4) : 1
URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-358-fa.html

لشگری پیمان، گودرزی محسن. بررسی تاثیر نوع ضرایب گرمائی ویژه بر عملکرد سیکل استاندارد اتو. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1400; 8 (4) :1-10

URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-358-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی تخصصی مهندسی مکانیک تبدیل انرژی Journal of Energy Conversion
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710