[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
فرم برقراری ارتباط::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ISC
..
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1401 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 53-35 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه ی عددی احتراق و شاخص‌های آلایندگی در موتور RCCI با سوخت دوگانه گازطبیعی /دیزل و متان/دیزل
اسماعیل ارجمند1 ، رضا محمودی2 ، محسن فلاح*3
1- دانشگاه تربیت مدرس، گروه مهندسی مکانیک، تهران
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه مهندسی مکانیک، تبریز
3- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی، تبریز ، mfallah@azaruniv.ac.ir
چکیده:   (123 مشاهده)
احتراق اشتعال تراکمی واکنش‌پذیر پایشی (RCCI) راهکار احتراقی جدید، برای کاهش آلاینده­ها و همچنین میزان مصرف سوخت در موتورها­ی احتراق داخلی می­باشد. در مطالعه حاضر، بررسی عددی احتراق و شاخص­های آلایندگی در موتور RCCI با سوخت دوگانه گازطبیعی/دیزل  و متان/دیزل مورد بررسی قرار گرفته است. برای شبیه سازی عددی، از نرم افزار Converge استفاده شده است. گاز طبیعی ترکیبی از متان، اتان، پروپان، کربن دی­اکسید، نیتروژن و اکسیژن در نظر گرفته شد. در ادامه نتایج به دست آمده از جمله فشار، گرمای آزاد شده درون سیلندر، دمای متوسط احتراق، آلاینده­ها و توان ناخالص موتور با سوخت دوگانه گاز طبیعی/دیزل و متان/دیزل با هم مقایسه شد. نتایج نشان داد که ماکزیمم فشار، دمای متوسط احتراق و گرمای آزاد شده درون سیلندر با سوخت متان/دیزل نسبت به گاز طبیعی/دیزل به ترتیب 5%، 3% و 2% بیشتر است. آلاینده NOx و دوده با سوخت دوگانه گازطبیعی/دیزل نسبت به سوخت دوگانه متان/دیزل به ترتیب 5/12 % و 12% کاهش و سایرآلاینده­ها از جمله UCH و CO نسبتا افزایش یافتند. همچنین توان ناخالص موتور به ازای سوخت دوگانه متان/دیزل نسبت به سوخت دوگانه گاز طبیعی/دیزل به اندازه 4% بیشتر شد.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: موتور RCCI، آلاینده‌ها، گرمای آزاد شده، گاز طبیعی، توان ناخالص
متن کامل [PDF 1625 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/8 | پذیرش: 1401/2/14 | انتشار: 1401/3/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arjmand E, Mahmoodi R, Fallah M. Numerical study Combustion and emission characteristics of a RCCI engine with natural gas/diesel and methane/diesel. تبدیل انرژی 2023; 9 (1) : 3
URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-381-fa.html

ارجمند اسماعیل، محمودی رضا، فلاح محسن. مطالعه ی عددی احتراق و شاخص‌های آلایندگی در موتور RCCI با سوخت دوگانه گازطبیعی /دیزل و متان/دیزل. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1401; 9 (1) :35-53

URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-381-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی تخصصی مهندسی مکانیک تبدیل انرژی Journal of Energy Conversion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4700