1- دانشگاه تربیت مدرس، گروه مهندسی مکانیک، تهران 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه مهندسی مکانیک، تبریز 3- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی، تبریز ، mfallah@azaruniv.ac.ir
چکیده: (123 مشاهده)
احتراق اشتعال تراکمی واکنشپذیر پایشی (RCCI) راهکار احتراقی جدید، برای کاهش آلایندهها و همچنین میزان مصرف سوخت در موتورهای احتراق داخلی میباشد. در مطالعه حاضر، بررسی عددی احتراق و شاخصهای آلایندگی در موتور RCCI با سوخت دوگانه گازطبیعی/دیزل و متان/دیزل مورد بررسی قرار گرفته است. برای شبیه سازی عددی، از نرم افزار Converge استفاده شده است. گاز طبیعی ترکیبی از متان، اتان، پروپان، کربن دیاکسید، نیتروژن و اکسیژن در نظر گرفته شد. در ادامه نتایج به دست آمده از جمله فشار، گرمای آزاد شده درون سیلندر، دمای متوسط احتراق، آلایندهها و توان ناخالص موتور با سوخت دوگانه گاز طبیعی/دیزل و متان/دیزل با هم مقایسه شد. نتایج نشان داد که ماکزیمم فشار، دمای متوسط احتراق و گرمای آزاد شده درون سیلندر با سوخت متان/دیزل نسبت به گاز طبیعی/دیزل به ترتیب 5%، 3% و 2% بیشتر است. آلاینده NOx و دوده با سوخت دوگانه گازطبیعی/دیزل نسبت به سوخت دوگانه متان/دیزل به ترتیب 5/12 % و 12% کاهش و سایرآلایندهها از جمله UCH و CO نسبتا افزایش یافتند. همچنین توان ناخالص موتور به ازای سوخت دوگانه متان/دیزل نسبت به سوخت دوگانه گاز طبیعی/دیزل به اندازه 4% بیشتر شد.
Arjmand E, Mahmoodi R, Fallah M. Numerical study Combustion and emission characteristics of a RCCI engine with natural gas/diesel and methane/diesel. تبدیل انرژی 2023; 9 (1) : 3 URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-381-fa.html
ارجمند اسماعیل، محمودی رضا، فلاح محسن. مطالعه ی عددی احتراق و شاخصهای آلایندگی در موتور RCCI با سوخت دوگانه گازطبیعی /دیزل و متان/دیزل. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1401; 9 (1) :35-53