1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، گروه مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، شهرضا 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد بادرود، گروه مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، بادرود ، mostafaomidibidgoli@gmail.com
چکیده: (187 مشاهده)
باتریهای لیتیوم یون[1] به دلیل راندمان بالا، هزینه کم، ظرفیت بالا، کمبود اثر حافظه و عمر چرخه طولانی، به وسیله اصلی ذخیرهسازی انرژی برای محصولات خورشیدی خارج از شبکه تبدیل شدهاند. لیتیوم یون یک فناوری در حال تکامل است که اولین بار در اوایل دهه 1990 به بازار عرضه شد و کار تحقیق و توسعه برای بهبود ایمنی، افزایش عملکرد و افزایش طول عمر ادامه دارد. باتری های لیتیوم یون دارای ویژگی های بسیاری هستند که برای استفاده در برنامه های خارج از شبکه بسیار مناسب هستند. آنها عمر چرخه ای طولانی دارند و از سرعت تخلیه خود و اثر حافظه بالای باتری های نیکل کادمیوم و نیکل فلز هیدرید رنج نمی برند. راندمان شارژ باتری های لیتیوم یون تا 99٪ است. سیستم های لیتیوم یونی باید به درستی طراحی شوند تا عملکرد خوبی داشته باشند و از خطرات ایمنی جدی که می تواند ناشی از سوء استفاده از سلول باتری و عملکرد نامناسب باشد جلوگیری شود. شارژ بیش از حد، گرم شدن بیش از حد، اتصال کوتاه یا آسیب رساندن به باتری لیتیوم یون شارژ شده می تواند منجر به آتش سوزی یا انفجار شود. طراحی و آزمایش مناسب می تواند از این خطرات جلوگیری کند و ایمنی، عملکرد بالا و عملکرد طولانی مدت محصولات خارج از شبکه را تضمین کند.
Motazedian A, Omidi Bidgoli M. Simulation of the thermal behavior of the mini-channel cold plate used in lithium batteries. تبدیل انرژی 2022; 9 (3) : 1 URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-385-fa.html
معتضدیان علی، امیدی بیدگلی مصطفی. شبیه سازی رفتارحرارتی صفحه سرد مینی کانال مورد استفاده در باتری لیتیوم. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1401; 9 (3) :1-21