دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، گروه مهندسی مکانیک، دزفول ، reza.poultangari@gmail.com
چکیده: (73 مشاهده)
با کمک مدلسازی یک موتور XU7 تولیدی شرکت ایرانخودرو، تاثیر عایقکاری و اصلاح مسیر هوای تنفس موتور، در آب و هوای گرم (49 درجه سانتیگراد) و مرطوب (20.2 درصد رطوبت نسبی) مشابه آب و هوای معمول و عمده فصل تابستان استان خوزستان بررسی گردید. در این راستا با فرض موتورگردانی گرم و تنفس طبیعی، از مدل ترمودینامیکی فرآیندهای یک موتور احتراق جرقهای، بر پایه مدل احتراق آناند، استفاده شد. در فرآیند مدلسازی، کار بازگشت ناپذیر اصطکاک لزجی ناشی از روانکاری پیستون و رینگها با فرض لزجت ثابت روانکار و همچنین دو عدد رینگ فشاری برای هر پیستون، در نظر گرفته شد. تاثیرات فیزکی وجود رطوبت در هوای ورودی موتور لحاظ شد. با در نظر گرفتن دو رویکرد متفاوت، تاثیر حرارت انتقالی به هوای تنفس موتور اعمال شد، رویکرد اول: رویکرد انتقال حرارت تدریجی در طول مسیر هوای تنفس و رویکرد دوم: رویکرد مکش هوای گرم شده محیط قبل از ورود به مسیر انتقال هوای تنفس(این رویکرد به واقعیت نزدیک تر است). دمای بدنه سیلندر و همچنین نسبت تعادل در فرآیند احتراق در تمام سرعت زاویهای های خروجی موتور، ثابت در نظر گرفتهشده است. نتایج بدست آمده با مراجع معتبر راستی آزمایی شد. نتایج بدست آمده نشان داد که کاهش دمای هوای تنفس موتور در شرایط موتورگردانی گرم به واسطه عایقکاری مسیر هوای تنفس، برای هر دو رویکرد فوقالذکر موثر است. اما در رویکرد دوم، این اقدام تاثیر بیشتری از خود به نمایش میگذارد. بر اساس نتایج بدست آمده، تاثیر عایقکاری مسیر هوای تنفس موتور XU7 در شرایط آب و هوایی مذکور می تواند بطور همزمان و در بهترین حالت، منجر به افزایش 12 درصدی توان خروجی موتور (در 6000 دور بر دقیقه) و همچنین افزایش 10.3 درصدی گشتاور خروجی موتور (در دور 1000 دور بر دقیقه) شود.
poultangari R. Predicting the effect of insulation of intake air route of a naturally aspirated XU7 engine in it's performance in an hot and humid weather by thermodynamical modeling. تبدیل انرژی 2023; 9 (4) : 1 URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-421-fa.html
پول تنگری رضا. پیش بینی تاثیر عایقکاری و اصلاح مسیر هوای ورودی به موتور XU7 با تنفس طبیعی در عملکرد آن در آب و هوای گرم و مرطوب، به روش مدلسازی ترمودینامیکی. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1401; 9 (4) :1-16