[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
فرم برقراری ارتباط::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ISC
..
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 16-1 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی تاثیر عایق‌کاری و اصلاح مسیر هوای ورودی به موتور ‌XU7‎‌ با تنفس طبیعی در ‌عملکرد آن در آب و هوای گرم و مرطوب، به روش مدل‌سازی ترمودینامیکی
رضا پول تنگری*
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، گروه مهندسی مکانیک، دزفول ، reza.poultangari@gmail.com
چکیده:   (73 مشاهده)
با کمک مدلسازی یک موتور XU7 تولیدی شرکت ایران­خودرو، تاثیر عایق­کاری و اصلاح مسیر هوای تنفس موتور، در آب و هوای گرم (49 درجه سانتی­گراد) و مرطوب (20.2 درصد رطوبت نسبی) مشابه آب و هوای معمول و عمده فصل تابستان استان خوزستان بررسی گردید. در این راستا با فرض موتورگردانی گرم و تنفس طبیعی، از مدل ترمودینامیکی فرآیندهای یک موتور احتراق جرقه­ای، بر پایه مدل احتراق آناند، استفاده شد. در فرآیند مدلسازی، کار بازگشت ناپذیر اصطکاک لزجی ناشی از روانکاری پیستون و رینگها با فرض لزجت ثابت روانکار و همچنین دو عدد رینگ فشاری برای هر پیستون، در نظر گرفته شد. تاثیرات فیزکی وجود رطوبت در هوای ورودی موتور لحاظ شد. با در نظر گرفتن دو رویکرد متفاوت، تاثیر حرارت انتقالی به هوای تنفس موتور اعمال شد، رویکرد اول: رویکرد انتقال حرارت تدریجی در طول مسیر هوای تنفس و رویکرد دوم: رویکرد مکش هوای گرم شده محیط قبل از ورود به مسیر انتقال هوای تنفس(این رویکرد به واقعیت نزدیک تر است). دمای بدنه سیلندر و همچنین نسبت تعادل در فرآیند احتراق در تمام سرعت زاویه­ای های خروجی موتور، ثابت در نظر گرفته­شده است. نتایج بدست آمده با مراجع معتبر راستی آزمایی شد. نتایج بدست آمده نشان داد که کاهش دمای هوای تنفس موتور در شرایط موتورگردانی گرم به واسطه عایق­کاری مسیر هوای تنفس، برای هر دو رویکرد فوق­الذکر موثر است. اما در رویکرد دوم، این اقدام تاثیر بیشتری از خود به نمایش می­گذارد. بر اساس نتایج بدست آمده، تاثیر عایق­کاری مسیر هوای تنفس موتور XU7 در شرایط آب و هوایی مذکور می تواند بطور همزمان و در بهترین حالت، منجر به افزایش 12 درصدی توان خروجی موتور (در 6000 دور بر دقیقه) و همچنین افزایش 10.3 درصدی گشتاور خروجی موتور (در دور 1000 دور بر دقیقه) شود.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: مدل سازی، موتور ‌XU7‎، عایق کاری، مسیر هوای تنفس موتور، آب و هوای گرم و مرطوب
متن کامل [PDF 1246 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/11 | پذیرش: 1401/8/8 | انتشار: 1401/10/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

poultangari R. Predicting the effect of insulation of intake air route of a naturally aspirated XU7 ‎engine in it's performance in an hot and humid weather by thermodynamical ‎modeling. تبدیل انرژی 2023; 9 (4) : 1
URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-421-fa.html

پول تنگری رضا. پیش بینی تاثیر عایق‌کاری و اصلاح مسیر هوای ورودی به موتور ‌XU7‎‌ با تنفس طبیعی در ‌عملکرد آن در آب و هوای گرم و مرطوب، به روش مدل‌سازی ترمودینامیکی. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1401; 9 (4) :1-16

URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-421-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی تخصصی مهندسی مکانیک تبدیل انرژی Journal of Energy Conversion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660