1- گروه تبدیل انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول ، farahmandpour_m@yahoo.com 2- دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده: (3323 مشاهده)
در این مقاله، ابتدا یک سیکل ترکیبی پیل سوختی اکسید جامد لولهای و توربین گاز با بازیاب حرارتی، به عنوان سیکل پایه در نظر گرفته شده است. از آنجائی که بازیافت حرارت از گازهای خروجی توربین گاز جهت تولید بخار و تزریق آن به محفظه احتراق و همچنین افزایش سیستم سرمایش تبخیری هوای ورودی کمپرسور و تزریق آب به هوای ورودی، فناوریهای شناخته شده جهت افزایش کارآیی میباشند، برای ارتقاء سیکل پایه به کار برده شدهاند. با مدلسازی الکتروشیمیایی پیل سوختی و مشخص نمودن افت ولتاژهای درون آن، ولتاژ پیل سوختی در شرایط کاری متفاوت به دست میآید. پس از تحلیل الکتروشیمیایی، به مدلسازی ترمودینامیکی اجزاء سیکل پرداخته میشود. نتایج حاصل از مدلسازی، مزایای سیکل ارتقاء یافته آن با تزریق همزمان بخار و آب را نسبت به سیکل پایه نشان میدهد، که توان خروجی آن، 95/18 درصد نسبت به سیکل پایه افزایش یافته است. در پایان مقایسه پارامتری عملکرد سیکل نسبت به سه عامل مهم چگالی جریان پیل سوختی، نسبت فشار تراکم و دبی جرمی سوخت صورت گرفته است.
Farahmandpour M, Bahoosh Kazerooni R. Compressor inlet air evaporative cooling effect on the combined cycle gas turbine and solid oxide fuel cell. تبدیل انرژی 2011; 1 (3) :47-58 URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-45-fa.html
فرهمندپور مریم، باهوش کازرونی رضا. اثر سرمایش تبخیری هوای ورودی کمپرسور در سیکل ترکیبی توربین گاز و پیل سوختی اکسید جامد. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1389; 1 (3) :47-58