[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
فرم برقراری ارتباط::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ISC
..
..
:: دوره 1، شماره 3 - ( زمستان 1389 1389 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 58-47 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر سرمایش تبخیری هوای ورودی کمپرسور در سیکل ترکیبی توربین گاز و پیل سوختی اکسید جامد
مریم فرهمندپور*1 ، رضا باهوش کازرونی2
1- گروه تبدیل انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول ، farahmandpour_m@yahoo.com
2- دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (3323 مشاهده)

در این مقاله، ابتدا یک سیکل ترکیبی پیل سوختی اکسید جامد لوله‌ای و توربین گاز با بازیاب حرارتی، به عنوان سیکل پایه در نظر گرفته شده است. از آنجائی که بازیافت حرارت از گازهای خروجی توربین گاز جهت تولید بخار و تزریق آن به محفظه احتراق و هم­چنین افزایش سیستم سرمایش تبخیری هوای ورودی کمپرسور و تزریق آب به هوای ورودی، فناوری­های شناخته شده جهت افزایش کارآیی می‌باشند، برای ارتقاء سیکل پایه به کار برده شده‌اند. با مدل‌سازی الکتروشیمیایی پیل سوختی و مشخص نمودن افت ولتاژهای درون آن، ولتاژ پیل سوختی در شرایط کاری متفاوت به دست می‌آید. پس از تحلیل الکتروشیمیایی، به مدل‌سازی ترمودینامیکی اجزاء سیکل پرداخته می‌شود. نتایج حاصل از مدل‌سازی، مزایای سیکل‌ ارتقاء یافته آن با تزریق هم­زمان بخار و آب را نسبت به سیکل پایه نشان می‌دهد، که توان خروجی آن، 95/18 درصد نسبت به سیکل پایه افزایش یافته است. در پایان مقایسه پارامتری عملکرد سیکل نسبت به سه عامل مهم چگالی جریان پیل سوختی، نسبت فشار تراکم و دبی جرمی سوخت صورت گرفته است.

واژه‌های کلیدی: پیل سوختی اکسید جامد، توربین گاز، سیکل ترکیبی، توان
متن کامل [PDF 9900 kb]   (1017 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/12/27 | پذیرش: 1394/12/27 | انتشار: 1394/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farahmandpour M, Bahoosh Kazerooni R. Compressor inlet air evaporative cooling effect on the combined cycle gas turbine and solid oxide fuel cell. تبدیل انرژی 2011; 1 (3) :47-58
URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-45-fa.html

فرهمندپور مریم، باهوش کازرونی رضا. اثر سرمایش تبخیری هوای ورودی کمپرسور در سیکل ترکیبی توربین گاز و پیل سوختی اکسید جامد. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1389; 1 (3) :47-58

URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-45-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( زمستان 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی تخصصی مهندسی مکانیک تبدیل انرژی Journal of Energy Conversion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4700