[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
فرم برقراری ارتباط::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ISC
..
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1404 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 91-75 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تجربی اثربخشی نانوذرات هیبریدی TiO2/SiC بر روی عملکرد انتقال حرارت مایع خنک‌کننده رادیاتور خودرو
حسن امیراحمدی1 ، محمدحسن نوبختی*2 ، احمد فلیح غافل الحمیدی1
1- گروه مهندسی مکانیک، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
2- گروه مهندسی مکانیک، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران ، m.nobakhti@srbiau.ac.ir
چکیده:   (12 مشاهده)
در این مقاله یک نانوسیال جدید مبتنی بر نانوذرات هیبریدی برای خنک‌کاری رادیاتور موتورهای احتراق داخلی سنتز شد. نانوذرات تیتانیوم‌اکسید (TiO2) وسیلیسیم‌کاربید (SiC) که در چهار غلظت متفاوت و ترکیبی 1، 2، 3 و 4% جرمی در سیال پایه اتیلن‌گلیکول، در 4 دمای ورودی به رادیاتور در حالت‌های 80، 85، 90 و 95 درجه‌سانتی‌گراد مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.  مجموع غلظت جرمی نانوذرات هیبریدی در سیال پایه 5% بود. به‌منظور پیاده‌سازی شرایط سیستم خنک‌کاری یک موتور احتراق داخلی، یک مجموعه بستر آزمایشی شامل پمپ، رادیاتور، بویلر، لوله‌های ارتباطی، دماسنج و... آماده‌سازی شد و این مجموعه آزمایشی پس از کالیبراسیون دستگاه‌های اندازه‌گیری، آزمایش‌ها در 5 حالت‌ مختلف شامل، سیال پایه و 4 نانوسیال هیبریدی در درصدهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت و دمای سیال ورودی و خروجی به رادیاتور در هر آزمایش ثبت شد. بررسی نتایج نشان داد، که با افزوده شدن نانوذرات به سیال پایه، چگالی و ویسکوزیته نانوسیال افزایش می‌یابد. دمای انجماد در حالت 4%TiO2+1%SiC کاهش 4/4 درجه‌سانتی‌گرادی را نسبت به حالت پایه را نشان می‌دهد و تا 4/41- کاهش را تجربه می‌کند. همچنین در خصوص نقطه دمای جوشش در حالت 2%TiO2+3%SiC دما مقدار 4/9 افزایش را نسبت به حالت سیال پایه را نشان می‌دهد، که این افزایش منجر به دمای 4/118 خواهد شد. در نهایت کاربرد نانوسیالات در سیستم خنک‌کاری موتور نشان داد، که بهترین عملکرد متعلق به نانوسیال هیبریدی با 3%TiO2+2%SiC است، که نتایج نشان داد، عدد ناسلت درکلیه حالت‌های نانوسیال هیبریدی با 3%TiO2+2%SiC تقریبا 20 درصد افزایش نسبت به حالت پایه (فقط اتیلن گلیکول) را در پی خواهد داشت.
واژه‌های کلیدی: نانوسیال، هیبریدی، اتیلن گلیکول، خنک‌کاری، رادیاتور
متن کامل [PDF 1249 kb]   (7 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: انتقال حرارت و جرم
دریافت: 1403/12/7 | پذیرش: 1404/3/9 | انتشار: 1404/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirahmadi H, Nobakhti M, Al-hamidi A F. Investigating the experimental effect of TiO2/SiC hybrid nanoparticles on the heat transfer performance of car radiator coolant. تبدیل انرژی 2025; 12 (1) :75-91
URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-524-fa.html

امیراحمدی حسن، نوبختی محمدحسن، الحمیدی احمد فلیح غافل. بررسی تجربی اثربخشی نانوذرات هیبریدی TiO2/SiC بر روی عملکرد انتقال حرارت مایع خنک‌کننده رادیاتور خودرو. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1404; 12 (1) :75-91

URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-524-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی تخصصی مهندسی مکانیک تبدیل انرژی Journal of Energy Conversion
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714