1- گروه مهندسی مکانیک، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران 2- گروه مهندسی مکانیک، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران ، m.nobakhti@srbiau.ac.ir
چکیده: (12 مشاهده)
در این مقاله یک نانوسیال جدید مبتنی بر نانوذرات هیبریدی برای خنککاری رادیاتور موتورهای احتراق داخلی سنتز شد. نانوذرات تیتانیوماکسید (TiO2) وسیلیسیمکاربید (SiC) که در چهار غلظت متفاوت و ترکیبی 1، 2، 3 و 4% جرمی در سیال پایه اتیلنگلیکول، در 4 دمای ورودی به رادیاتور در حالتهای 80، 85، 90 و 95 درجهسانتیگراد مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. مجموع غلظت جرمی نانوذرات هیبریدی در سیال پایه 5% بود. بهمنظور پیادهسازی شرایط سیستم خنککاری یک موتوراحتراق داخلی، یک مجموعه بستر آزمایشی شامل پمپ، رادیاتور، بویلر، لولههای ارتباطی، دماسنج و... آمادهسازی شد و این مجموعه آزمایشی پس از کالیبراسیون دستگاههای اندازهگیری، آزمایشها در 5 حالت مختلف شامل، سیال پایه و 4 نانوسیال هیبریدی در درصدهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت و دمای سیال ورودی و خروجی به رادیاتور در هر آزمایش ثبت شد. بررسی نتایج نشان داد، که با افزوده شدن نانوذرات به سیال پایه، چگالی و ویسکوزیته نانوسیال افزایش مییابد. دمای انجماد در حالت 4%TiO2+1%SiCکاهش 4/4 درجهسانتیگرادی را نسبت به حالت پایه را نشان میدهد و تا ℃4/41- کاهش را تجربه میکند. همچنین در خصوص نقطه دمای جوشش در حالت 2%TiO2+3%SiCدما مقدار℃4/9 افزایش را نسبت به حالت سیال پایه را نشان میدهد، که این افزایش منجر به دمای ℃4/118 خواهد شد. در نهایت کاربرد نانوسیالات در سیستم خنککاری موتور نشان داد، که بهترین عملکرد متعلق به نانوسیال هیبریدی با 3%TiO2+2%SiCاست، که نتایج نشان داد، عدد ناسلت درکلیه حالتهای نانوسیال هیبریدی با 3%TiO2+2%SiCتقریبا 20 درصد افزایش نسبت به حالت پایه (فقط اتیلن گلیکول) را در پی خواهد داشت.
Amirahmadi H, Nobakhti M, Al-hamidi A F. Investigating the experimental effect of TiO2/SiC hybrid nanoparticles on the heat transfer performance of car radiator coolant. تبدیل انرژی 2025; 12 (1) :75-91 URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-524-fa.html
امیراحمدی حسن، نوبختی محمدحسن، الحمیدی احمد فلیح غافل. بررسی تجربی اثربخشی نانوذرات هیبریدی TiO2/SiC بر روی عملکرد انتقال حرارت مایع خنککننده رادیاتور خودرو. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1404; 12 (1) :75-91