1- دانشگاه ملی مهارت ، mniajalili@nus.ac.ir 2- دانشگاه ملی مهارت
چکیده: (11 مشاهده)
مسئله افزایش آلایندههای محیط زیست بهعنوان یکی از مهمترین چالشها در کشورهای مختلف بهشمار میآید. این درحالی است که وسائل نقلیه یکی از اصلیترین تولیدکنندگان آلودگی در شهرها محسوب میشوند. علاوه بر این، محدود بودن منابع سوختهای فسیلی، ضرورت پژوهش روی خودرو و تجهیزات وابسته به مصرف سوخت و آلایندگی را افزایش داده است. در این پژوهش تأثیر تغییر جنس رینگ چرخ و اندازه تایر روی مصرف سوخت خودرو بهصورت تجربی مورد ارزیابی قرار گرفته است. جهت انجام آزمایش تجربی از یک خودروی پژو پارس استفاده شده است. بدین صورت که دو نوع رینگ آلومینیومی و فولادی و دو اندازه تایر 185 و 205 میلیمتر روی خودرو نصب شده و در شرایط رانندگی مشابه، میزان سوخت مصرفی آن اندازهگیری شده است. جهت تخمین دقیق سوخت مصرفی در ابتدا یک سیستم تزریق سوخت بیرون باکی همراه یک ظرف مدرج طراحی شده و پس از نصب به سیستم سوخترسانی در شرایط مذکور، سوخت مصرفی اندازهگیری شده است. برطبق بررسیهای انجام شده رینگ سبکتر و لاستیک پهنتر مصرف سوخت کمتری داشتهاند؛ بهطوری که در پیمایش 100 کیلومتر، میزان کاهش مصرف سوخت در بیشترین حالت 7/7 درصد و در کمترین حالت 45/0 درصد ارزیابی شده است.
Niajalili M, Askari M. Experimental study of the effect of wheel rim material and tire size on vehicle fuel consumption. تبدیل انرژی 2025; 12 (1) :15-22 URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-545-fa.html
نیاجلیلی مهدی، عسکری مهدی. مطالعه تجربی تاثیر جنس رینگ چرخ و سایز تایر خودرو بر روی سوخت مصرفی آن. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1404; 12 (1) :15-22