[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
فرم برقراری ارتباط::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ISC
..
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1404 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 22-15 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه تجربی تاثیر جنس رینگ چرخ و سایز تایر خودرو بر روی سوخت مصرفی آن
مهدی نیاجلیلی*1 ، مهدی عسکری2
1- دانشگاه ملی مهارت ، mniajalili@nus.ac.ir
2- دانشگاه ملی مهارت
چکیده:   (11 مشاهده)
مسئله افزایش آلاینده‌های محیط زیست به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در کشورهای مختلف به‌شمار می‌آید. این درحالی است که وسائل نقلیه یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان آلودگی در شهرها محسوب می‌شوند. علاوه بر این، محدود بودن منابع سوخت‌های فسیلی، ضرورت پژوهش روی خودرو و تجهیزات وابسته به مصرف سوخت و آلایندگی را افزایش داده است. در این پژوهش تأثیر تغییر جنس رینگ چرخ و اندازه تایر روی مصرف سوخت خودرو به­صورت تجربی مورد ارزیابی قرار گرفته است. جهت انجام آزمایش تجربی از یک خودروی پژو پارس استفاده شده است. بدین صورت که دو نوع رینگ آلومینیومی و فولادی و دو اندازه تایر 185 و 205 میلی‌متر روی خودرو نصب شده و در شرایط رانندگی مشابه، میزان سوخت مصرفی آن اندازه‌گیری شده است. جهت تخمین دقیق سوخت مصرفی در ابتدا یک سیستم تزریق سوخت بیرون باکی همراه یک ظرف مدرج طراحی شده و پس از نصب به سیستم سوخت‌رسانی در شرایط مذکور، سوخت مصرفی اندازه‌گیری شده است. برطبق بررسی‌های انجام شده رینگ سبک‌تر و لاستیک پهن‌تر مصرف سوخت کمتری داشته‌اند؛ به‌طوری که در پیمایش 100 کیلومتر، میزان کاهش مصرف سوخت در بیش­ترین حالت 7/7 درصد و در کم­ترین حالت 45/0 درصد ارزیابی شده است.
واژه‌های کلیدی: آزمایش تجربی، تایر، رینگ چرخ، محیط زیست، مصرف سوخت.
متن کامل [PDF 799 kb]   (6 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر (برق، عمران، معماری، هیدرولیک، ماشین آلات کشاورزی، ساخت و تولید، متالوژی، ریاضی، فیزیک، شیمی و ...)
دریافت: 1403/12/1 | پذیرش: 1404/2/10 | انتشار: 1404/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Niajalili M, Askari M. Experimental study of the effect of wheel rim material and tire size on vehicle fuel consumption. تبدیل انرژی 2025; 12 (1) :15-22
URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-545-fa.html

نیاجلیلی مهدی، عسکری مهدی. مطالعه تجربی تاثیر جنس رینگ چرخ و سایز تایر خودرو بر روی سوخت مصرفی آن. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1404; 12 (1) :15-22

URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-545-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی تخصصی مهندسی مکانیک تبدیل انرژی Journal of Energy Conversion
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714