برهمکنشهای موج شوک-لایه مرزی هنوز به مسائل اساسی آیروترمودینامیک مدرن و دینامیک سیالات با سرعت بالا تعلق دارند که تا حد زیادی این امر باعث ایجاد مشکلات زیادی بهخصوص در فناوری پرواز و پروازهای ماهوارهای میشود. ویژگیهای جریان برهمکنش شوک-لایه مرزی در بسیاری از دستگاههای مهندسی با سرعت بالا مانند پرههای توربین گاز، بالهای هواپیما، سطوح کنترل، سیستمهای ورودی برای موتورهای جت، موتورهای رمجت، اسکرمجت و غیره دیده میشود. در گذشته، کارهای زیادی برای بررسی ویژگیهای اندرکنش شوک-لایه مرزی و ویژگیهای مختلف انجام شده است. نتایج جالبی مانند ضخیم شدن لایه مرزی، جدایش و اتصال مجدد لایه مرزی، ناپایداری موج ضربهای و غیره بهدست آمده است. در کار حاضر نتایج شبیهسازی عددی برهمکنش بین یک موج ضربهای مایل و یک لایه مرزی آشفته تشکیلشده در جریان مافوق صوت (عدد ماخ M=5) از یک صفحه مسطح ارائه شده است. نتایج شبیهسازیهای عددی با دادههای تجربی مقایسه و صحّهگذاری شدهاند. سپس تأثیر مکش لایه مرزی بر حوزه جدایش جریان ناشی از تداخل شوک-لایه مرزی بررسی شده است.
Zahedzadeh M, Hamzai M. Investigation and numerical simulation of shock-boundary layer interaction in supersonic flow and the effect of boundary layer suction on flow separation. تبدیل انرژی 2025; 12 (2) :87-107 URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-549-fa.html
زاهدزاده مجتبی، حمزه ای مهدی. بررسی و شبیهسازی عددی برهمکنش شوک-لایه مرزی در جریان مافوق صوت و تأثیر مکش لایه مرزی بر جدایش جریان. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1404; 12 (2) :87-107