[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
فرم برقراری ارتباط::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ISC
..
..
:: دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1404 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 25-19 برگشت به فهرست نسخه ها
شبیه‌سازی و بررسی عوامل مؤثر برنیروی اصطکاک داخلی سیلندرهای پنوماتیک
عباس تقی پور*
چکیده:   (43 مشاهده)
سیستم‌های پنوماتیکی نقش بسیار مهمی در بخش‌های مختلف صنعت وکشاورزی ازجمله سیستم‌های اتوماسیون صنعتی دارد. با سیرتکامل تدریجی سیستم‌های اتوماسیون، سرعت و دقت، قابلیت اطمینان، اصطکاک کم و عمرکاری طولانی برای عملگرهای پنوماتیکی ضروری می‌باشد. داشتن اطلاعات دقیق از ویژگی‌های اصطکاکی آب‌بندهای به‌کاررفته در عملگرهای پنوماتیکی سبب بهبود حرکت سیلندر، بهینه کردن نیروی مؤثر جک و جلوگیری از لغزش سیلندر می‌شود. بنابراین امکان دست‌یابی به حرکت نرم و یکنواخت سیلندر فراهم می‌شود که نتیجه آن دست‌یابی به دقت بیش‌تر مکانی سیستم‌های سرو پنوماتیکی می‌باشد. نیروی اصطکاک داخلی تأثیر معنی‌داری بر روی ویژگی‌های حرکت عضو متحرک در سیلندرهای پنوماتیک دارد. تعیین نیروی اصطکاک در سیلندرهای پنوماتیک به‌خصوص در مواردی‌که عضو متحرک آن با سرعت زیاد و شتاب بالا حرکت می‌کند, دشوار است. در این پژوهش در نظر است روش مناسبی جهت تعیین نیروی اصطکاک داخلی در سیلندرهای پنوماتیک ارایه گردد. از این‌رو نتایج حاصل از اندازه‌گیری تجربی نیروی اصطکاک در این پژوهش، نشان‌گر این واقیعت است که اصطکاک در سیلندرهای پنوماتیک صرفاً به نوع ماده آب‌بند و نوع روان‌کار بستگی نداشته بلکه سرعت حرکت پیستون، فشار هوا در طرفین پیستون، زمان توقف پیستون از جمله پارامترهای مؤثر و تأثیرگذار بر روی نیروی اصطکاک در سیلندرهای پنوماتیک محسوب می‌شوند.
واژه‌های کلیدی: پنوماتیک، سیلندر دوطرفه، نیروی اصطکاک، سرعت.
متن کامل [PDF 577 kb]   (16 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر (برق، عمران، معماری، هیدرولیک، ماشین آلات کشاورزی، ساخت و تولید، متالوژی، ریاضی، فیزیک، شیمی و ...)
دریافت: 1404/5/28 | پذیرش: 1404/7/12 | انتشار: 1404/9/10
* نشانی نویسنده مسئول: دانشکده مهندسی ساخت و فناوری‌های صنعتی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghipour A. Simulation and Investigation of Factors Affecting the Internal Friction Force of Pneumatic Cylinders. تبدیل انرژی 2025; 12 (3) :19-25
URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-561-fa.html

تقی پور عباس. شبیه‌سازی و بررسی عوامل مؤثر برنیروی اصطکاک داخلی سیلندرهای پنوماتیک. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1404; 12 (3) :19-25

URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-561-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی تخصصی مهندسی مکانیک تبدیل انرژی Journal of Energy Conversion
Persian site map - English site map - Created in 0.22 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4725