سیستمهای پنوماتیکی نقش بسیار مهمی در بخشهای مختلف صنعت وکشاورزی ازجمله سیستمهای اتوماسیون صنعتی دارد. با سیرتکامل تدریجی سیستمهای اتوماسیون، سرعت و دقت، قابلیت اطمینان، اصطکاک کم و عمرکاری طولانی برای عملگرهای پنوماتیکی ضروری میباشد. داشتن اطلاعات دقیق از ویژگیهای اصطکاکی آببندهای بهکاررفته در عملگرهای پنوماتیکی سبب بهبود حرکت سیلندر، بهینه کردن نیروی مؤثر جک و جلوگیری از لغزش سیلندر میشود. بنابراین امکان دستیابی به حرکت نرم و یکنواخت سیلندر فراهم میشود که نتیجه آن دستیابی به دقت بیشتر مکانی سیستمهای سرو پنوماتیکی میباشد. نیروی اصطکاک داخلی تأثیر معنیداری بر روی ویژگیهای حرکت عضو متحرک در سیلندرهای پنوماتیک دارد. تعیین نیروی اصطکاک در سیلندرهای پنوماتیک بهخصوص در مواردیکه عضو متحرک آن با سرعت زیاد و شتاب بالا حرکت میکند, دشوار است. در این پژوهش در نظر است روش مناسبی جهت تعیین نیروی اصطکاک داخلی در سیلندرهای پنوماتیک ارایه گردد. از اینرو نتایج حاصل از اندازهگیری تجربی نیروی اصطکاک در این پژوهش، نشانگر این واقیعت است که اصطکاک در سیلندرهای پنوماتیک صرفاً به نوع ماده آببند و نوع روانکار بستگی نداشته بلکه سرعت حرکت پیستون، فشار هوا در طرفین پیستون، زمان توقف پیستون از جمله پارامترهای مؤثر و تأثیرگذار بر روی نیروی اصطکاک در سیلندرهای پنوماتیک محسوب میشوند.
Taghipour A. Simulation and Investigation of Factors Affecting the Internal Friction Force of Pneumatic Cylinders. تبدیل انرژی 2025; 12 (3) :19-25 URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-561-fa.html
تقی پور عباس. شبیهسازی و بررسی عوامل مؤثر برنیروی اصطکاک داخلی سیلندرهای پنوماتیک. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1404; 12 (3) :19-25