سوخت گاز طبیعی به عنوان یک سوخت جایگزین از خواص احتراقی مناسب و آلودگی کمتری برخوردار است و میتواند انتخاب مناسبی برای نسل آینده باشد. مدلهای شبیهسازی از نظر کاهش در زمان و هزینهها برای طراحی و توسعه موتورهای جدید و همچنین ارزش فنی در شناخت نقاطی که نیاز به توجه خاص در طراحیها دارد، دارای اهمیت بسزایی هستند. در این پژوهش به ارائه مدلی ترمودینامیکی برای بررسی پارامترهای ترمودینامیکی یک موتور اشتعال جرقهای با سوخت ترکیبی مخلوط متان (C2H6O) و اتانول (CH4) پرداخته میشود. پارامترهای ترمودینامیکی شامل فشار و دمای درون سیلندر موتور، کار خروجی، انتقال حرارت به دیواره سیلندر و حرارت اتلافی بواسطه نشتی هستند. برای شبیهسازی موتور، از روابط حاکم برای مدلسازی دو ناحیهای احتراق استفاده شده است. این روابط در نرم افزار متلب به کد تبدیل شده و در نهایت با ترسیم نمودارها، مورد تحلیل قرار میگیرند. نتایج بیانگر این موضوع است که اضافه شدن درصدهای بالاتر اتانول به سوخت متان، افزایش مقادیر فشار درون سیلندر، کار خروجی و انتقال حرارت (در مرحله قدرت) را به همراه دارد. این در حالی است که متان خالص از کمترین انرژی اتلافی بواسطه نشتی و بیشترین دما در ناحیه نسوخته برخوردار است.
زمانی حسن. ارائه یک مدل ترمودینامیکی برای شبیهسازی فرآیند احتراق در موتور اشتعال جرقهای با سوخت مخلوط گاز طبیعی. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1395; 3 (3) :27-36