1- دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده مهندسی، گروه مکانیک، همدان ، pl1361@gmail.com 2- دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده مهندسی، گروه مکانیک، همدان
چکیده: (164 مشاهده)
در تحلیل ترمودینامیکی موتورهای احتراق داخلی، ضرایب گرمائی ویژه مقادیر ثابتی درنظر گرفته میشود که با توجه به اینکه این ضرایب در محدوده دمائی کارکرد موتورها تابعی از دما میباشد، ثابت درنظر گرفتن این ضرایب سبب بروز خطاء در نتایج میگردد. در این مقاله، تحلیل ترمودینامیکی سیکل استاندارد اتو در سه حالت مختلف با ضرایب گرمائی ویژه ثابت، ضرایب گرمائی ویژه به صورت تابع خطی دما و ضرایب گرمائی ویژه به صورت تابع چند جملهای از دما به کمک روشهای عددی مورد مطالعه قرار گرفته است. مشاهده گردید که کار مخصوص خروجی و راندمان حرارتی حاصل از تحلیل سیکل اتو با درنظر گرفتن ضرایب گرمائی ویژه ثابت اختلاف زیادی با نتایج حاصل از دو حالت ضرایب گرمائی ویژه متغیر داشته و نتایج بدست آمده از دو ضریب گرمائی ویژه خطی و چند جملهای به هم نزدیک بوده و در بسیاری از موارد با هم انطباق زیادی دارند. لذا با توجه به نتایج حاصل، بررسی زمان محاسباتی و حافظه کامپیوتری مورد نیاز برای هر سه حالت از ضرایب گرمائی، ضرایب گرمائی ویژه متغیر خطی بهترین نتایج را با کمترین حافظه و زمان محاسباتی مورد نیاز شامل گردیده که بایستی در تحلیلهای کاربردی سیکل استاندارد اتو در نظر گرفته شود.
Lashgari P, Goodarzi M. The Effect Of Type Of Specific Heats Ratio Of Working Fluid On The Thermal Performance Of Standard Otto Cycle. تبدیل انرژی 2021; 8 (4) : 1 URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-358-fa.html
لشگری پیمان، گودرزی محسن. بررسی تاثیر نوع ضرایب گرمائی ویژه بر عملکرد سیکل استاندارد اتو. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1400; 8 (4) :1-10