[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
فرم برقراری ارتباط::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ISC
..
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1403 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 85-65 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت، مدل‌سازی و تحلیل سیالاتی ساندویچ‌پانل کامپوزیتی با هسته‌ی مشبک برای استفاده در ساخت مخازن حامل سوخت
محمد نصرت‌بخش1 ، سروش مداح*2 ، یاسر رستمیان1
1- گروه مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2- گروه مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، S.Maddah@iausari.ac.ir
چکیده:   (8 مشاهده)
در مقاله حاضر به تحلیل سیالاتی ساندویچ پانل کامپوزیتی با هسته‌ی مشبک برای استفاده در ساخت مخازن کامپوزیتی حامل سوخت پرداخته می‌شود. مخازن حامل سوخت عموماً از مواد غیرکامپوزیتی و سازه‌های یکپارچه ساخته می‌شود که وزن و هزینه تمام شده بالایی دارد. با این‌حال، تحقیق حاضر مخازن کامپوزیتی با ساختار ساندویچی را مورد تحلیل قرار می‌دهد. بدین منظور، ابتدا یک ساندویچ پانل کامپوزیتی تقویت‌شده با الیاف کولار و رزین اپوکسی با استفاده از روش قالب انتقال رزین به کمک خلأ  ساخته می‌شود و فوم پلی‌یورتان به آن تزریق می‌گردد. سپس انواع تحلیل‌های سیالاتی در سه قسمت ارائه می‌گردند. در قسمت اول، در آزمایشگاه، مخزن تحت آزمون فشار هیدرواستایکی قرار گرفت و نتایج نشان داد که مخزن می‌تواند فشار داخلی تا حدود 160 بار را تحمل کند. در قسمت دوم، به شبیه‌سازی سیالاتی رفتار فوم پلی‌یورتان و تأثیر آن روی ساندویچ پانل پرداخته شد. بدین منظور فرآیند تغییر فاز فوم از حالت مایع با دمای بالا به حالت جامد با دمای پایین در نرم افزار انسیس شبیه‌سازی گردید و پارامترهایی هم‌چون کسرحجمی فوم، تغییرات دمای فوم، و فشار وارده از سمت فوم به دیواره‌های ساندویچ پانل گزارش شدند. در قسمت سوم، به کمک نرم افزار آباکوس، به تحلیل حرارتی مخزن ساندویچی تحت فشار که در یک محیط با گرادیان دمایی قرار دارد پرداخته می‌شود و اثر فشار داخلی و بیرونی به همراه اثر اختلاف دمای بیرونی روی بدنه سازه مورد بررسی قرار می‌گیرد. درنهایت، نتایج تحلیل‌های انجام شده روی مخازن ساخته شده در این تحقیق نشان می‌دهد که مخازن کامپوزیتی با ساختار ساندویچی علاوه بر وزن کم و استحکام بالا، هزینه ساخت پایین‌تری نسبت به مخازن غیرکامپوزیتی دارد و درنتیجه برای ساخت مخازن حامل سوخت پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: ساندویچ پانل، آزمون هیدرواستاتیک، تحلیل سیالاتی، تحلیل حرارتی، روش المان محدود
متن کامل [PDF 1930 kb]   (7 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/14 | پذیرش: 1403/12/8 | انتشار: 1403/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nosratbakhsh M, Maddah S, Rostamiyan Y. Fabrication, modeling and fluid analysis of a composite sandwich panel with a lattice core for use in the construction of fuel tanks. تبدیل انرژی 2025; 11 (4) :65-85
URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-526-fa.html

نصرت‌بخش محمد، مداح سروش، رستمیان یاسر. ساخت، مدل‌سازی و تحلیل سیالاتی ساندویچ‌پانل کامپوزیتی با هسته‌ی مشبک برای استفاده در ساخت مخازن حامل سوخت. مهندسی مکانیک تبدیل انرژی. 1403; 11 (4) :65-85

URL: http://jeed.dezful.iau.ir/article-1-526-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی تخصصی مهندسی مکانیک تبدیل انرژی Journal of Energy Conversion
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710